Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Bas van de Rande

Blijf op de hoogte en volg Bas

26 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

De tijd vliegt en ik kreeg weer veel vragen over wanneer mijn nieuwe verhaal kwam! Door alle drukte schoot het erbij in maar hier is hij dan!

Vandaag weer de eerste schooldag na de vakantie en ik moet zeggen dat ik er veel zin in had en helemaal niet opzag tegen het vroege opstaan. Ik kon makkelijk mijn bedje uit na een week lang uitslapen. Vandaag weer een fijne stagedag gehad. Er was weer een kindje jarig die pizza trakteerde! Die traktaties hier... ik moet er nog steeds aan wennen. Er kwamen gewoon 3 grote mega pizza's in de klas en iedereen kreeg een pizzapunt. De kinderen hadden veel leuke verhalen over de vakantie en ik heb leuke gesprekjes gehad met ze. In de morgen moesten we om 7 uur op school zijn en toen kregen we jus d'orange met taart nog voor 'de dag van de leerkracht' met een mooie speech door de ouders:

We are a week late but this is too important day to miss, so here we are. In this 21st century, we parents are working more than ever, sometimes for 8 to 12 hours a day and we have come to rely more than ever on you to raise our children, since you have them for the greatest part of the day. So on behalf of all the parents and the PTA we would like to say THANK YOU for a job well done. Such an IMPORTANT job done well!

Wat ook wel grappig is: veel mensen thuis denken dat dit één grote vakantie is en soms hebben wij ook het vakantiegevoel maar lang niet altijd. We staan 4 dagen in de week voor de klas en moeten dan 6 uur uit ons bedje om vervolgens van 7 tot vaak half 3 te werken. Het is hartstikke leuk maar wel heel anders op stage. Je maakt super leuke momenten mee maar ook erg heftige dingen die heel nieuw voor me zijn. Dus van de ene kant wel vakantie maar van de andere kant ook kei hard werken. Op onze vrije donderdag werken we meestal de halve dag aan school om alles bij te werken want Nederland wil ook bewijsstukken zien.

Vandaag hele drukke dag gehad, lesje ballon gegeven, ging heel erg goed! Liedje van 'ik voel me sterk, ik voel me stoer' gedanst! (Bedankt Hanny voor al jou leerzame tips, ideeën en feedback!!)
Eerst werkte alle kinderen met rekenen op gemiddeld niveau en ik zag dat sommige dit gewoon niet konden. Ik heb een aantal maatschriften gezocht en heb nu een groepje van 8 kinderen die werken aan gemakkelijkere opdrachten samen met hulp van mij. Reacties als: 'we zijn vandaag als eerste klaar! Ik ben altijd laatste!' en 'ik dacht dat ik slecht was in rekenen maar nu lukt het!' waren erg fijn om te horen. Voldaan gevoel en happy kids. Verder een heftige dag gehad maar hier kan en mag ik niet te veel over zeggen. In de avond salsa les gehad, ging echt heel goed, was erg leuk.

Woensdag bijna de hele dag gedraaid voor de klas. Lessen gingen weer erg goed. lange dag gehad omdat we weer vergadering hadden tot 4 uur. In de avond naar de bioscoop geweest. Fijn om je hoofd even helemaal leeg te maken en dat je niet hoeft na te denken.
Vandaag weer een vrije dag gehad. Eerst weer aan school gewerkt in de morgen en daarna naar Oriënt bay geweest, een strand aan de franse kant. We hebben onze eigen strandstoelen gekocht want dat scheelt een hoop geld wat je aan bedjes moet betalen. Ideaal! In de avond hebben we lekker zelf gekookt en heb ik mijn lessen voorbereid.

Vrijdag een drukke dag met de kids. Veel onrust in de klas. Weer een verjaardag gehad en ik blijf mijn ogen uit kijken! Ze kregen allemaal een spiderman tas (goodiebag) met daarin (schrik niet) een appel, een bal, een tol, kleutjes, een kleurboek, drinken, een schriftje, snoepjes, een portemonnee, een bellenblaas, een horloge en stickers. Maar dit was nog niet alles want de echte traktatie was een cupcake met slagroom en spikkels! Mijn mond viel open bij deze traktatie, het lijkt alsof ouders elkaar proberen te overtreffen. In de avond zijn we naar toppers, een karaokebar geweest en hebben we een drankje gedaan. Daarna zijn we doorgegaan naar Soggy Dollar bar en daar hebben we de hele nacht gefeest. Was erg gezellig met Cuff, Carolien en Loes en daar waren ook weer veel mensen die we kenden.

Vandaag eerst uitgeslapen en in de middag geluncht bij Greenhouse met een aantal mensen. Was erg lekker. Daarna op zoek gegaan naar een naturel pool. We moesten eerst een heel stuk hiken door de bergen op een smal pad en het uitzicht was heel mooi. Na een aantal keer fout lopen en een tocht van berg op en af kwamen we eindelijk aan bij de naturel pool, het was erg mooi om te zien! Het was echt een stuk zee waar rotsen omheen zaten als een soort cirkel dus er was heel mooi helder water. Echt een mooie dag! Aan het eind van de dag zagen we donkere wolken aankomen en wij moesten nog over de berg terug dus zijn we snel gegaan. Toen we thuis aankwamen begon het erg hard te regenen. Later bleek het een ontzagwekkende waterhoos. Dus blij dat we op tijd terug zijn gegaan. Ik heb trouwens ook een kaartje ontvangen van fam. Wingens vandaag! Super leuk, dankjewel!

Zondag in de ochtend hard gewerkt aan school. Daarna aan het zwembad gelegen dat bij een hotel hoort en lekker geluierd. In de avond Mexicaans gegeten in Maho en daarna nog even naar het casino geweest. Ik had 5 dollar in een kast gegooid en ging goed naar 17 dollar. Helemaal blij wil ik op de cash-knop drukken, druk ik op de verkeerde. Het was de gok knop waarbij ik het geld in één keer kon verdubbelen of vergooien. Echt weer een Bas actie want NATUURLIJK was ik alles kwijt! Tja... toch nog een leuke avond gehad.

De tijd vliegt altijd op stage dus dat is een goed teken. Ik keek vandaag op mijn horloge en het was alweer 12 uur. Vanaf de middag hadden we harde regen die tot de avond duurde. Op sommige plekken die laag liggen hadden mensen water tot aan de kuiten. Het water stroomt hier van de bergen en dan krijg je echt watervallen. Bij Carolien was dit zo toen ze van school naar huis moest. Wij wisten van niks omdat wij al eerder thuis waren. In de avond heeft Cuff voor ons salt fish gekookt en dit was erg lekker! Verwennerij!

Vandaag op stage een lieve woordjes doos in de klas uitgelegd. Als je heel graag tegen iemand iets liefs wil zeggen dan schrijf je dat op een hart en doe je het in de lieve woordjes doos. Kinderen waren erg enthousiast en leerkrachten worden ook steeds enthousiaster over ons project. In de avond met collega's naar de film 'Runner, runner' geweest en was erg gezellig.

Woensdag was weer een erg lange dag want we hadden vergadering. In de avond hebben we chinees gegeten en hebben we nog een drankje gedaan in Maho. Donderdag(vrije dag) zijn we de hele dag op pad geweest om een leuk filmpje te maken voor opa! Die wordt binnenkort 80 jaar dus vanuit Sint Maarten komt er een leuk filmpje jullie kant op!

Gisteren begon Halloween hier op Sint Maarten dan eindelijk voor de kinderen. Ze hebben het in de klas al weken over wat ze gaan worden en dat ze er veel zin in hebben. Ze waren allemaal verkleed en bij Soggy Dollar bar waren leuke spellen, luchtkussens, veel snoep, drinken etc. voor ze na school. Ik vond het wel leuk om als meester van groep 3 een kijkje te nemen en dat was erg leuk! De kinderen vlogen op me af toen ik er was en ik kreeg gelijk een knuffel en tientallen enthousiaste reacties en verhalen over het Halloweenfeest. Daarna nog even een borrel gedaan bij greenhouse met Carolien en in de avond hebben we een drankje gedaan op een dakterras in Maho! Erg gezellig.
In de middag kwamen Loes en ik trouwens van school af en zou ik even boodschappen gaan doen. Ik kwam dus alleen aan bij de supermarkt, zag de mandjes en dacht: 'Nee, die paar boodschappen lukken zo wel'. Ik loop door de supermarkt en pak koekjes, vlees, 2 potjes erwtjes met worteltjes en ranja. Ik loop richting kassa en OEPS... kletteren die potten op de grond. Heel de rij lag vol met erwten en wortel tjes. Mam, ik mag het eigenlijk niet zeggen maar dit heb ik echt van jou haha ik kon er stiekem wel om lachen. Onhandigheid kan ik helaas niet ontkennen!

Loes en ik zijn dit weekend vandaag, morgen en maandag vrij omdat we de maandag geswitcht hebben met de donderdag voor één week omdat Loes donderdag naar de dierentuin gaat met haar groep en graag mee wilde. Vanmiddag gaan we lekker naar het strand en vanavond is er Halloween party bij Soggy voor ons! Iedereen gaat hier verkleed dus dat is helemaal mijn ding! Loes en ik zijn gisteren naar een winkel geweest die vol hing met Verkleedkleren, het leek wel carnaval! Ik had gelijk 4 kostuums te pakken en heb alles aangepast. Uiteindelijk is het 'holbewoner' geworden dus ik ben helemaal blij! Toen we gingen afrekenen moest Loes een ballonnetje uit een zak pakken en kapot prikken waarop stond: 'you save 20 dollar today!' Dus we hadden 20 dollar korting! YEAH! De foto's van vanavond volgen nog!

Fijn weekend in Nederland allemaal! Ciao!

• 26 Oktober 2013 - 20:22

Je Vader:

leuk verslag bas je maakt van alles mee tussen het harde werken door ik herken je moeder helemaal niet in jou verhaal ze heeft nog nooit erwtjes en worteltjes laten vallen maar voor de rest heeft ze ongeveer alles laten vallen we genieten allemaal van de mooie fotos die je stuurt ben benieuwd naar je hol bewonerpak stuur maar snel op hier is verder alles goed we werken ,het regent en de zomertijd is vertrokken naar warmer oorden kortom mijn lievelingstijd komt er aan de winter blijf jij maar lekker in de zon en geniet ervan want voor je het weet zit je weer aan de erwtjes en worteltjes tenminste als???
    de groeten tot gauw

• 26 Oktober 2013 - 21:10

Hennie En Carin:

hey die bas
    we hebben lang moeten wachten maar daar was het dan bericht uit st-maarten, en wat kun je toch mooi en gezellig schrijven blijft leuk om te lezen.
    En idd de traktaties zijn wel overwedigend. wat fijn dat de mindere rekenaar op school ook ff door jou aanpak bij de snellere hoorde daar knapt een kind helemaal van op.
    Tja en dan weer die foto's staat me daar zo een blanke neger op en dan die baai waar jullie aan het zwemmen zijn Mnn maar ben niet jaloers hoor! ( dus wel).
    Wat super dat je met zoveel dingen bezig bent je hebt straks een overvolle rugzak met ervaring en geweldige momenten. Mooi man. En wat betreft je onhandigheid zoals je zelf zegt maakt niets uit ben maar trots dat je op je moeder lijkt we kunnen niet allemaal perfect zijn (of niet leeke) dit heeft ook wel iets maak je nog eens wat mee. Zo bas ga weer stoppen blijf genieten van alles alleen niet meer zo lang wachten met schrijven we zijn hier allemaal veel te nieuwschierig en je holbewonerspakkie willen wij ook wel zien. dag bas dikke kus xxx en tot snel. groetjes de wingekus.
    (de kaart is wel lang onderweg geweest n.l 3 weken, maarja goei werk heeft tijd nodig)

• 31 Oktober 2013 - 23:20

Michelle:

Bas!!! LEUKKKK verhaal! Heerlijk. En dan te bedenken dat het weer hier zo onwijs slecht is. Jammer joh!
    Haha je Halloween kostuum is erg cool! Leuk!
    En wat leuk, maar hoe kan het ook anders dan dat al die kinderen zo dol op je zijn.
    Zo te zien nog heerlijk naar je zin.
    Heb je nog vakantie daar of loop je tot het einde stage?
    Heeeeel veel plezier nog! En pas op he, straks gaan die kindertjes je te erg missen!
    Geniet er van! Liefs, Michelle

• 02 November 2013 - 19:19

Hanny:

Hallo Bas,

Goed om te lezen dat jullie daar genieten van het werk, contact met ll. En het genieten van alle gezellige en culturele dingen.
    Ook daar ben je meer dan welkom lees ik! ik had niets anders verwacht Bas.
    Leuk om te lezen dat je het ballonnetje enz. Ook daar in kunt zetten!
    Werk lekker door en geniet! times fly,

Een warme groet
    hanny

• 07 November 2013 - 16:04

Anke:

Zoooo daar ben ik weer! Het heeft wat langer geduurd door de drukke tijd, school en tentamens... Je kent het wel! Gelukkig hoef jij je daar nu even niet druk over te maken maarrrrr super lief dat je me vanuit daar toch steunt en ik je altijd om hulp en advies kan vragen.. Super bedankt!!

Wat een leuk verhaal weer en weer een hoop nieuwe dingen meegemaakt! Ik sta iedere keer weer versteld van die traktaties daar, pizza, big mac menu... Willen ze jullie daar vetmesten? Wil je vervolgens zelf gezond doen door erwtjes met worteltjes te kopen en dan laat je ze uit je handen vallen haha! Tja onhandigheid is echt een familiekwaaltje, niks aan te doen, gewoon accepteren..

Wat een mooi stukje tekst van de ouders op de dag van de leerkracht.. Leuk om waardering te krijgen voor wat je allemaal doet! Daar kunnen sommige ouders hier nog wel wat van leren..

Wat een mooie foto's ook weer, echt om jaloers op te worden!
    Snel weer skypen!
    xxx Anke