Genieten! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Bas van de Rande

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 September 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

Nog maar een week hier en al zoveel mooie dingen gezien en gedaan! Zeker omdat we vrij zijn hebben we veel tijd om het eiland te leren kennen voordat we beginnen met de stage. We ontdekken steeds meer winkels waar we goedkoop boodschappen kunnen doen, mede dankzij onze buurvrouw Carolien. Heel fijn! We zijn vandaag naar Philipsburg gereden om schoolkleding te kopen. Dat betekent pantalons en een blouse of polo zonder opdruk als je voor de klas wil staan! Gelukkig heb ik 2 mooie pantalons en wat andere kleren gevonden voor stage. In Philipsburg was ook de eerste ervaring met de helder blauwe zee, echt super mooi! Ik heb de hele tijd het gevoel alsof ik in een aflevering van 'Lost' of 'Expedtitie Robinson' zit als ik op het strand ben alleen dan zonder eilandraad en leuke proeven.
Het tijdsverschil bleef aan het begin echt een beetje gek maar gelukkig begin ik steeds meer in het ritme te komen. Het is echt gek want je bent hier automatisch altijd vroeg wakker en in de avond snel moe (ook na een dag strand en niks doen). En het is hier ook 6 uur vroeger dus als het bij ons 6 uur in de avond is dan gaan jullie naar bed om 12 of eerder. In de avond zijn we naar een beach bar 'Karakter' geweest en hebben we heerlijk aan de zee met ondergaande zon gegeten!
Iedereen had het altijd over het strand waar de vliegtuigen heel laag over je heen vliegen dus daar wilde wij ook wel eens een kijkje gaan nemen. Toen we daar aankwamen hebben we eerst anderhalf uur lekker aan het strand gelegen en kwamen er een aantal kleine vliegtuigen over ons heen wat wel leuk was. Na een tijdje hoorde ik een Amerikaanse vrouw roepen 'There it is, there it is, on the right!!!' En daar kwam het mega vliegtuig van de KLM eindelijk aan! Het rustige strandje stond binnen 10 sec. vol met toeristen (geen idee waar ze vandaan kwamen maar goed..) het was wel een super mooie ervaring dat er zo'n groot vliegtuig over je heen komt gevlogen en je bijna wordt weg geblazen! Na het vliegtuig zijn we weer naar karakter gegaan en hebben we de rest van de dag aan het strand gelegen. Ik heb wat boeken en readers gelezen over het project wat we willen gaan opzetten op de stageschool. In de avond hebben we gekookt en zijn we lekker een avondje thuis gebleven.

Vandaag begon mijn dag goed omdat ik lekker op skype had gezeten met pap en mam! Altijd fijn om even contact te hebben met het thuisfront! Daarna hebben Loes en ik de hele morgen en begin van de middag hard gewerkt aan school. We willen goed voorbereid beginnen aan onze stage. In de middag zijn we even naar Philipsburg gereden voor wat boodschappen en daarna zijn we naar een mooie haven in het franse deel gereden (Marigot) waar het erg mooi was en vervolgens weer terug naar Philipsburg om daar een hapje te eten in een Rock restaurant. We hadden een mooi uitzicht over de haven van Philipsburg met op de achtergrond Rock muziek. Nu denken jullie bas en Rock is een gekke combinatie en dat klopt is ook zo maaar..... dit was ongeveer het enige restaurant dat nog open was en we hadden HONGER! (Rob had het hier goed uitgehouden denk ik zo) Maar het eten was heerlijk dus toen was ik al lang blij. In de avond kwam onze buuf Carolien langs met een fles drank en hebben we nog even gezellig een borrel gedaan. Hartstikke gezellig!

Vandaag ons laatste vrije dagje en dan start ik in groep drie op de sister regina school op Sint Maarten. Echt veel zin in! Op mijn laatste dagje ben ik samen met Carolien en Loes naar een zwembad bij een hotel geweest. Je kon bij de slagboom gewoon zeggen dat je een vraag voor de receptie had en ze lieten je al door. We lijken op toeristen en een leugentje om best wil mag best wel. Toen we daar lekker aan het zwembad lagen kwam er een duikinstructrice langs en vroeg ons of we gratis wilde duiken in het zwembad! Super gaaf. Ik mocht als eerst. Ik kreeg een duikoutfit aan, moest wat oefenen met de ademhaling en ze leerde me de gebaren voor het duiken. Na wat rondjes in het zwembad kwam ik weer boven en zij ze dat ik een natuurtalentje was haha! Wie had dat gedacht, ik in ieder geval niet! Natuurlijk kwam ze daarna met een praatje over de volledige duiksessie die je kan volgen voor geld. Hier zouden we nog over nadenken want vooral Loes wil wel gaan duiken hier en misschien haar brevet halen. Rond 4 uur gingen we weer terug naar huis want we waren uitgenodigd voor een barbecue bij de huisbazin. Hartstikke gezellig! Daarna snel naar bed want morgen eerste stagedagje.

Vandaag was het dan eindelijk zover: STAGE! Toen we in de ochtend naar stage reden vond ik het best spannend omdat je gewoon niet goed weer wat je kan verwachten. Mijn mentor kwam op school en vertelde even kort over de klas en over de dagindeling. Een aantal kinderen begonnen al binnen te druppelen en voor ik het wist zaten we met de hele groep in de kring. Ik heb 25 leerlingen in mijn klas en het zijn echt schatten! Ik heb vandaag (serieus) wel 50 complimentjes van kinderen gerkegen: Je hebt mooi haar, je broek is mooi, ik vind je horloge gaaf, ik vind het fijn dat je in de klas bent, ik vind het cool om een meester te hebben, je bent lief en ga zo maar door! Daar kunnen de kinderen in Nederland nog van leren haha! De kinderen kunnen allemaal Nederlands verstaan maar de meeste praten gewoon Engels in de klas. Heel grappig want je merkt dat je ook snel omschakelt naar Engels maar je moet als leerkracht gewoon Nederlands praten omdat ze dat juist ook moeten leren. Best lastig soms omdat je instructie in Nederlands doet en vaak met Engels moet aanvullen omdat sommige het anders niet begrijpen. De lessen waren niet heel anders dan in Nederland (veilig leren lezen, alles telt etc.) Wel bidden we drie keer per dag en hebben we twee pauzes tussen half 8 en kwart voor één want dit zijn de schooltijden. Continurooster dus eigenlijk. De kinderen noemen mij Teacher Bas of gewoon Meester Bas. Ik zit in groep drie en dit mocht nou net het ENIGE lokaal zijn met airco! Hier ben ik heeeeeel blij mee! Mijn mentor is ook heel erg leuk, vrolijk en vol energie dus het wordt een top tijd op de Sister Regina school! (bij foto's zie je een foto van mij in schooluniform, anders dan in NL!) Morgen ga ik al de taalles geven dus ik ben erg benieuwd wat aankomende week mij zal brengen!

Mijn adres is trouwens:
Coralita Road 32
Zagersgut
Sint Maarten: Dutch Caribbean

Dit was het weer! Bye Bye!

  • 16 September 2013 - 21:54

    Nicole Somberg:

    Ha bas! Wat leuk om te lezen! Heel veel plezier wens ik jullie! Veel liefs, ook voor loes! X

  • 16 September 2013 - 22:05

    Mam:

    Wat een mooi en uitgebreid verslag Bas.Ik ben erg blij dat je zo positief overal over bent en overal van geniet.Ook je stageklas en juf zijn super zo te lezen.Jij gaat daar vast een geweldige en onvergetelijke tijd tegemoet.Ik spreek je weer heel snel gr. mam

  • 16 September 2013 - 22:52

    Michelle:

    Gaaf! Zoals ik het lees sowieso een aanrader om eens naartoe te gaan in je leven!
    En je ziet er echt uit als een meester in het uniform! Cool.
    Die stranden serieus, gewoon GEEN Photoshop! Wauwie :):)
    Geniet er van. De kop is er af en dat gaat helemaal goed komen met jullie en het project! Enjoy! X

  • 17 September 2013 - 01:18

    Hennie En Carin :

    Wou bas wat kun jij mooi en duidelijk schrijven. Net alsof we er een beetje bij zijn. Fijn dat alles zo positief is en hopelijk kunnen jullie dit vasthouden. We moeten zeggen een puik school uniform.
    Nou bas tot het volgende verhaal we kijken erweer naar uit. Ps mama heeft gisteren jou studio laten zien ziet er gezellig uit. Bas gr en xxxx van ons allemaal.



















  • 17 September 2013 - 19:17

    Anke:

    Haa die teacher Bas!

    Leuk verhaaltje, en inderdaad mooi geschreven zoals hierboven al werd gezegd. Net alsof we er een beetje bij zijn, maar dan net anders.. ;) Wat een jaloersmakende foto's en verhalen zeg!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt, en zo te horen zijn ze daar ook al erg blij met jou op stage aan de complimentjes te horen. Ziet er btw wel erg interessant uit hoor in zo'n uniform!
    Leuk joh dat je gratis mocht duiken in het zwembad, en al meteen een natuurtalentje ook nog! Als ik jou was dan had ik het wel geweten hoor, dan was ik zeker weten gaan duiken. Lijkt me super gaaf!

    Nou Bassie geniet van iedere dag, time flies when you're having fun!

    xx Anke



  • 18 September 2013 - 19:31

    Fransien Van Erp:


    hey bas levensgenieter!

    leuk om iets van je te horen en fijn dat alles zo goed gaat met je .
    heel veel plezier en succes met je stage''
    mijn kleine verslagje van hier regenachtig en verder gaat alles z,n gangetje

    maar dat mag de pret niet drukken

    groetjes tante sien jan anke en maaike

  • 21 September 2013 - 14:46

    Dorettie:

    hoi hoi die Bas,

    man wat kan jij mooi schrijven, als je het zit te lezen lijkt wel of ik er zelf bij ben. super.
    en dat uniform kan je hebben hoor, staat je toppie.
    wat leuk dat de kinderen ook zo enthousiast op je reageren, dat komt helemaal goed.
    we kijken al uit naar je volgende verslag.
    Bas geniet ervan en tot horens.


    liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 01 Dec. 2010
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 28550

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 28 December 2013

Stage Sint Maarten

Landen bezocht: