3 weken! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu 3 weken! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu

3 weken!

Door: Bas van de Rande

Blijf op de hoogte en volg Bas

30 September 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

Na een super weekend moet ik weer aan de bak vandaag op stage! Loes en ik hebben vandaag met de intern begeleider rond de tafel gezeten om te kijken wat we konden beteken voor de school en hoe we dit samen vorm gaan geven. Wij hebben ons eigen project over de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van kinderen voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast willen we een hele week thematisch gaan werken met het thema 'toveren' wat ook al vast staat. De school wil dat wij een soort handleiding gaan maken over het werken met de leerstijlen van Dunn & Dunn. We zijn nu druk bezig met het onderzoeken en mailen voor informatie vanuit Nederland. Gaat goed dus. Colette (mijn mentor) zegt ook steeds dat de kinderen de hele dag om mij vragen als ik er niet ben op de donderdag, heel leuk om te horen! In de avond hebben we zelf gekookt en hebben we rustig aan gedaan. Vooral omdat we maandag vaak kapot zijn van stage omdat de kinderen dan erg druk zijn na het weekend.

Vandaag weer een drukke stagedag gehad en ben dan ook stuk. Maar het goede nieuws is: Filmavond! Heerlijk om elke dinsdag goedkoop naar de film te kunnen. (het maakt ons niet eens meer uit of het wel een goede film is voor nog geen 3 euro gaan we haha) Maar dit was toevallig een hele mooie film! De naam van de film was 'prisoners' en het was een erg spannende film. (aanrader!)
Weer iets leuks op stage: Ik ging in gesprek met een jongen op stage omdat hij snel afgeleid is, soms in een eigen wereldje leeft en hele gekke bekken ineens kan trekken. Ik vroeg dus hoe het kwam dat dit gebeurde en toen zei hij: 'I have so many adventures, it's a big party in my head!' waarop ik zei: 'Leuk hoor maar wel lastig soms ofniet?' waarop hij weer zei: 'Nah, i can handle it teacher Bas'. De persoonlijke gesprekjes zijn vaak het aller leukste! Zijn moeder moest erg lachen om deze uitspraak.

Vandaag zijn we onze stagedag erg interessant begonnen want we gingen met de hele school naar de kerk waar een mis van een uur was. Het was erg lang, vooral voor de jonge kinderen maar gelukkig hebben ze goed geluisterd naar 'father johannes' en werd het af en toe leuk gemaakt met een liedje of een grapje. Aan het einde van de mis was er dan ook een heel mooi lied waarbij iedereen mocht staan en dansen en klappen. Echt zoals in de film, super leuk! Na de kerk zijn we terug naar school gelopen want de kerk zat bij ons in de straat. (het goede nieuws is trouwens dat deze mis elke maand is YESSS echt iets voor mij!) Verder hadden we aan het eind van de dag een jarige job in de klas en dat was erg gezellig. Toen de traktatie aankwam viel mijn mond open want wat werd er getrakteerd..... een HAPPY MEAL! Ja jullie lezen het goed, elk kind kreeg gewoon een happy meal en de leerkrachten een ander menu van de Mac Donalds haha echt hilarisch! We zijn lekker onder de grote boom op het schoolplein gaan zitten en hebben het samen opgegeten. Na stage gaan we eigenlijk ook altijd naar de winkel of supermarkt om boodschappen te doen. We gaan vaak naar verschillende supermarkten want de producten verschillen per winkel heel erg in prijs. Een voorbeeld is dat brood bij de ene winkel 6 dollar kost en bij de andere 1,50 dollar. Dus dan weet ik het wel! Toen we thuis kwamen ontving ik super leuk nieuws want Arin komt bij me langs in november voor 2 weken! Echt gaaf dat ze kan ervaren hoe mooi en leuk het hier is! Echt iets om me op te verheugen!

Vandaag is het donderdag en dat betekend: vrije dag van stage! Ik heb de hele morgen geskypt met Anke en daarna nog met pap & mam. In de middag zijn we naar Mullet Bay gegaan. Dat is één van de mooiste stranden hier in Sint Maarten! Hier heb ik gesnorkeld en konden we mooi uitrusten van al die drukke stagedagen. In de avond hebben we pannenkoeken gebakken en hebben we Carolien en Koffie(vriend van Carolien, en ja dit is een bijnaam haha) uitgenodigd om mee te eten. Na het eten hebben we nog gezellig een potje getoept met een borrel erbij.

Vandaag laatste stagedag van de week. Met de kinderen hebben we weer grote zaden geplant : thema alles groeit. We hebben heerlijk gegeten bij de Chinees in de avond waar Carolien ons mee naar toe nam. Heel goedkoop en super veel eten(zie foto) Daarna zijn we uit geweest en dat was erg gezellig. Weer veel nieuwe mensen gezien en ontmoet en lekker kunnen dansen. De club is trouwens grotendeels buiten en na een paar uur kwam er een typische Sint Maarten bui/storm over die dan een paar minuten duurt. Het werd wel ineens erg knus onder het afdak en binnen dus dat was wel weer typisch.

Vandaag zijn Loes, Carolien en ik naar Oriënt Bay geweest. Dat is een erg mooi strand aan de franse kant waar het lekker waaide en fijn was om te liggen. Loes en ik wilden samen op de banaan maar omdat we maar met z'n tweeën waren wilden ze liever dat we in een ander ding gingen. Het was een soort koker op het water waar we op onze buik in moesten liggen. Dat leek ons ook wel erg leuk dus hebben we betaald om vervolgens 15 minuten in dat ding te gaan achter de jetski. Ik zei nog: 'Oh we gaan achter een jetski, dat zal wel niet hard gaan' Nou dat heb ik geweten! Dat ding ging HARDDDD echt niet normaal. Na elke minuut lagen we er weer af te kijken want je vloog voor je gevoel ook echt over de kop en we kwamen steeds boven op elkaar in het water te recht. Het was echt super gaaf om te doen maar ik heb er wel een paar blauwe plekken aan over gehouden haha! (Zie foto's)In de avond waren we bij Carolien uitgenodigd om te eten. Samen heerlijk gegeten met koffie en Carolien want ze hadden macaroni gemaakt, lekker pittig! Na de macaroni zijn we naar Carrousel gereden om een ijsje te eten. Dat is een tent met heerlijk Italiaans ijs en er zit ook een draaimolen in, erg gaaf!

Gisteren (zondag) zijn we in de middag nog even naar het strand geweest want we hadden afgesproken om naar het Casino te gaan. We hebben wat aan de automaten gezeten en hebben ook meegedaan aan de bingo. (haha ik weet wat jullie nu denken!) Het viel best wel mee met de bejaarden hoor. Ik had vier kaarten gekocht voor 1 dollar en merkte toen ik aankwam lopen dat ik echt een beginner was want de rest zat allemaal met tien kaarten! Je kon ook grote geld bedragen winnen! We gingen naast een vrouw zitten die wel 12 kaarten had. Toen de bingo begon merkte ik al snel dat ik niet goed ben in bingo want Carolien en Loes zeiden steed: 'dat nummer is al geweest hoor! Kijk maar op het bord'. En ja hoor dan had ik weer een nummertje gemist! Wat ook wel hilarisch was: de oude vrouw naast mij hielp me steeds en zat steeds over mijn schouder met mij mee te kijken. Dan zei ze weer: ' Je hebt bijna hé! Daarop zei ik dan : 'Oja?' dan kwam er weer een gekke regel dat vier puntjes in de hoek ook bingo was of dat ik bijna schuin bingo had en zelf had ik niks in de gaten haha! Goed.... Genoeg over de bingo! Na de bingo heb ik lekker friet met frikadel speciaal gegeten in een Nederlandse snackbar met de rest.

Vandaag was de eerste dag dat ik slecht uit bed kon komen, vooral omdat ik gisteren avond ook laat pas sliep. Gelukkig was het weer een drukke dag en vloog hij voorbij. Ik heb vandaag de taalles gedaan en heb ondersteuning gegeven tijdens schrijven en rekenen. Daarna zijn we nog naar de winkel geweest en ben ik naar Philipsburg gegaan om brood te halen en om kaartjes op de post te doen! Ik hoop dat ze goed aankomen in Nederland!

Groetjes aan iedereen!

Ps. Er zitten ook foto's bij van de school en mijn klasje!

• 01 Oktober 2013 - 00:43

Hennie En Carin:

hey bas weer een drukke week achter de rug en wat leuk de foto's van jou school.
    nu hebben wij ook een beeld hoe de school en klassen er daar uit zien en waar jij
    aan het werk bent leuk hoor.
    moesten ook wel lachen om de foto's van jou en loes op het strand jullie samen zijn ook echt
    duo penotti. en gaaf wat jullie gedaan hebben dit kende wij niet, de banaan is ons bekend maar
    deze reuze band is nieuw voor ons wel kei leuk.
    He bas blijf lekker genieten en leren daar want voor je het weet ben je weer in ons kikkerlandje.
    Tot het volgende verslag of misschien weer samen beppen op facebook
    groetjes en xxxx van ons allemaal doei doei!

• 01 Oktober 2013 - 00:50

Hennie En Carin:

ps bas had je prijs met de bingo of heb je het gemist?

• 01 Oktober 2013 - 12:39

Anke:

Haaa Bas,

Hier een berichtje vanuit mijn stage in het prachtige dorpje Deursen! Je zult nu maar op stage zijn in Sint Maarten zeg, phoe phoe.... Moet er niet aan DENKEN! Je zult wel hartstikke jaloers op me zijn haha! ;)

We hebben een paar dagen geleden nog geskyped en je hebt nu alweer vanalles meegemaakt, met als topper natuurlijk: BINGO! Dat moet je absoluut gedaan hebben als je in Sint Maarten bent geweest hoor :P Ik ga me dan meteen inbeelden hoe het zou zijn als wij daar met zn 2e hadden gezeten, dan hadden we van ze lang zal ze leven nooit bingo gehad hahaha!

Nou ik ga me maar weer eens nuttig maken op stage!
    Een hele fijne week en ik kijk weer uit naar je verhaal over week 4, alweer bijna een maand daar!

xxxx Anke

• 02 Oktober 2013 - 09:43

Manon:

Heee Bas!

Wat leuk om iedere week die verslagen van jou te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. Je klas en school ziet er leuk uit. Heel anders als hier! Ik vind dat van die happy meals wel echt schokkend haha, de juffen en meesters worden wel vet gemest haha. Ik vertelde het op mijn stage en ze vielen bijna van hun stoel af :-P
    Geniet er van!

Liefs, Manon.

• 06 Oktober 2013 - 08:38

Rob:

Hey Basko,

Ik heb me weer goed vermaakt met al je verslagen:) Vooral het verhaal wat ik van moeders hoorde over die adamsappel! Ben nu aan het werk op Eindhoven Airport en als ik uit het raam kijk kan ik ongeveer 2 meter ver kijken doordat er regen en mist is. Dus geniet er maar van dat je op dat gruwelijke eiland zit:)

Heel veel plezier daar en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

PS: Vergeet af en toe niet ´THE FOX´ te luisteren;)

Cha cha chaa cha cha aaaahchaah!!!