Alweer 2 weken hier! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken hier! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Bas Rande - WaarBenJij.nu

Alweer 2 weken hier!

Door: Bas van de Rande

Blijf op de hoogte en volg Bas

23 September 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

Vandaag is mijn tweede stagedag en ik heb voorgesteld om gelijk lessen te geven want dan ben ik gelijk lekker bezig! Ik wilde net met mijn taalles beginnen en toen kwam er een observator in de klas zitten die een aantal kinderen wilde observeren. Extra spannend natuurlijk want dat was tijdens mijn allereerste instructie. Gelukkig ging het erg goed en kreeg ik complimenten van de observator en mijn mentor. Mijn mentor zei:' ik kan zo de klas uit, dikke tien Bas!'. Dus daar was ik erg blij mee. We hebben de dag afgesloten met de kids onder een grote boom op het schoolplein waar we zaadjes hebben geplant. Na school waren mijn mentor en ik aan het nakijken en toen kwam er een lieve vrouw van de 'afternoon school' naar ons toe om een bordje warm eten te brengen met rijst, kip en groenten! Echt lekker, dit moeten ze in Nederland ook invoeren! Op dinsdag avond kun je hier voor $4,50 (dat is € 3,38) naar de film dus Loes en ik gaan vanaf nu elke week op dinsdag naar de bios! Vandaag zijn we naar 'The butler' geweest en dat was erg gezellig. De bioscoop heeft ook nog echt van die gangen vol met filmposters en daar omheen gele lichtjes en van die mooie,grote, lekkere bioscoopstoelen.

Vandaag weer een gewone stagedag gehad zoals de andere. Wat vandaag wel grappig was: Er zat een leerling naast mij in de kring en mijn mentor was de instructie voor rekenen aan het geven. Ineens zag hij bij mij iets geks en vroeg: 'What's that bump in your throat?' (adamsappel) waarop ik met mijn lach inhoudend antwoord: ' Ssst you have to pay attention.'. Het zat hem na een aantal minuten toch niet lekker en vroeg: 'Does it hurt?' Ik moest echt mijn best doen om niet te lachen en ik wees weer naar de juf en zei: 'I'll tell you later oke?'. 5 minuten later: 'What did you eat? Can you swallow it teacher Bas?'. Ik hield het niet meer en schoot in de lach. Mijn mentor merkte het op en vroeg wat er was dus ik vertelde wat er aan de hand was en ze moest er ook heel erg om lachen. Het lesje werd dus even stil gelegd en ik mocht even in de klas vertellen wat er in mijn keel zat! Dit is één van de vele grappige opmerkingen op een dag! Heerlijk! Na school nog vergadering gehad tot 14:15 uur en toen waren we lekker vrij. In de avond hebben we nog lekker een drankje gedaan bij ons met Carolien en dat was erg gezellig.

Donderdag is onze vrije dag. We hebben vandaag de hele morgen en het begin van de middag aan school gewerkt. Het voelde goed om onze eerste bestanden toe te voegen aan het digitaal portfolio en onze docent heeft het ook goed gekeurd. In de na middag zijn we nog naar het strand geweest waar ik een massage heb gehad. Het was een fijne massage maar ze kunnen hier toch echt niet op tegen die fijne Turkse massages in de hammam. In de avond zijn we samen met onze buuf naar het Franse deel gereden om daar een hapje te eten aan de haven. Was erg gezellig.

Vandaag is het dan eindelijk: CASUAL FRIDAY! Ik kon dus lekker in mijn eigen kleding naar school en heb lekker een spijkerbroek aan gedaan. Het was een drukke dag op stage vandaag. Ik heb de taalles weer gedaan. Het is de methode van 'Veilig leren lezen' die ik al 1000x in Nederland heb gehad in groep 3. Omdat de kinderen uit mijn klas het Nederlands spreken hier erg lastig vinden is dus dubbel zo lastig om het aan te bieden dus dit is steeds een leuke uitdaging. Met rekenen heb ik buiten proefjes gedaan met de kids zoals: schoolplein opmeten met meetlat, banken opmeten met stokjes of touwtjes etc. Dit vonden ze erg tof! Daarnaast ben ik ook nog flink bezig met het flitsen van de letters en het lezen omdat de Nederlandse klanken ontzettend moeilijk zijn voor sommige kinderen. Na school heb ik thuis even lekker een filmpje gekeken en niks gedaan.

Weekend! Vandaag lekker uitgeslapen tot 08:15 uur (Je bent hier echt altijd vroeg op, blijft gek!). Daarna met de auto naar Marigot gereden in het franse deel om Ford Louise te zien. Het Ford is door de Engelsen in 1801 gebouwd en heeft in de tijd veel verschillende namen gehad, afhankelijk van de bezetter. In 1846 had het Ford geen functie meer. Erg interessant om te zien en vanaf het Ford had je ook een heel mooi uitzicht over de westzijde van het eiland. (zie foto's) Na het Ford hebben we een drankje gedaan aan de haven en hebben we nog even gewinkeld in Marigot. De winkels gaan in het franse deel trouwens van 1 tot 3 dicht, echt irritant. Daarna zijn we door gereden naar Philipsburg om nog wat winkeltjes af te struinen. In de avond hebben we friet gehaald bij een Nederlandse snackbar. Lekker Nederlandse frieten op met mijn oude vertrouwde bitterballen! In de avond zijn we naar Soggy Dollar bar geweest waar Dj Quintino kwam. Was erg gezellig geweest en we hebben veel andere Nederlandse jongeren gezien.

Gisteren was het een echte lazy sunday! Ik heb eerst lekker uitgeslapen en gedoucht en daarna heb ik twee films gekeken. In de avond heb ik Lasagne gegeten bij een eettentje en daarna lekker thuis op de bank.

Leuke weetjes:
- Hier worden de kinderen elke dag met die mooie gele Amerikaanse schoolbussen opgehaald.
- Het verkeer wordt hier elke morgen nog geregeld door verkeersagenten.
- Op school hebben we ongeveer zo'n 80% Nederlandse leerkrachten.
- Benzine is hier heel goedkoop! Een volle tank bij onze auto is $ 50 en dat is ongeveer € 37,50!
- Vrouwelijke paspoppen in kledingwinkels hebben een veel dikkere kont dan in Nederland.
- Er fietst bijna niemand hier! Er zijn ook bijna geen voet of fietspaden gemaakt.

  • 23 September 2013 - 21:48

    Arin:

    Heee lieve Bassie!!

    Wat heerlijk om steeds je verhalen te lezen!
    Haha ik moest echt lachen om dat kindje en je adamsappel.
    Hilarisch!
    Fijn om te zien dat je het zo naar je zin hebt!
    Kan ook niet anders hé!
    Nou ik ga nog effe wat foto's kijken & ik spreek je op de app!

    Liefs xxxxx en groetjes aan Loes!

  • 23 September 2013 - 22:07

    Carin En Hennie:

    hey bas

    wat een leuk verhaaltje weer, en ik zou ook mijn lach niet in kunnen houden als ze zo vragen naar je adamsappel hahaha te grappig. had net opa en oma aan de telefoon en heb jou verslag voorgelezen moest jou ook de hartelijke groetjes overbrengen dus bij deze enmoest ook zeggen dat ze vandaag bij jody en rob hadden gegeten en het was heerlijk zuurkoolschotel met worst jamie jamie zei oma. nou bas groetjes van ons weer en op naar jou volgende verslag.
    ps oma vroeg ook nog hoe het met de was ging[ waar denkt ze aan].
    doei doei kerel en sucses weer.

  • 23 September 2013 - 22:27

    Anke:

    Hahahaha geweldig met die adamsappel!
    Dat zijn de kleine dingen die een stagedag zo leuk maken!
    Leuk om nu ook over je stage vanalles te lezen, zo te horen heb je het al erg naar je zin!
    Maar wat ik me af zat te vragen, als ze daar de Nederlandse methodes gebruiken dan is dat denk ik wel vaak lastig met de thema's of niet? Ze kennen daar natuurlijk geen herfst en winter?
    Grappig die weetjes! Die paspoppen zouden ze in Nederland ook moeten hebben dat zou beter zijn voor m'n zelfvertrouwen! :-p

    We moeten snel maar weer eens skypen!
    Fijne week! Xxx

  • 23 September 2013 - 22:29

    Michelle :

    Hoi Basje!
    Wat een super grappig en leuk verhaal weer!!! Hahaha die opmerkingen van die kinderen zijn echt goud waard!
    Zijn de massages duur? En wat leuk zo goedkoop en old school naar de bios! Super tof.
    Je bent vast nog bruiner dan in Turkije ;-)
    Ik ga je foto's kijken! Enjoy... Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Kus, Michelle

  • 30 September 2013 - 16:23

    Ben En Herma:

    Hey Bas leuk om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet van je tijd daar en we blijven je volgen.
    We zijn nu alweer benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes Ben en Herma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 01 Dec. 2010
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 28554

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 28 December 2013

Stage Sint Maarten

Landen bezocht: